Tananyag oldal
- 1. óra
- 2. óra
- 3. óra
- 4. óra
- 5. óra
- 6. óra
- 7. óra
- 8. óra
- 9. óra
- 10. óra
1. óra - Barátkozás az infokommunikációs eszközünkkel
Célja:
A képzés során használt infokommunikációs
eszköz alapvető működtetéséhez szükséges funkciók (be és
kikapcsolás, készenléti állapot és annak elhagyása) megismerése,
használata.
A képzés során használt infokommunikációs eszköz
beviteli módjainak (billentyűzet, egér, érintőképernyő)
megismerése.
Elvárt tanulási eredmények:
A foglalkozás során a
résztvevők megismerkednek az oktatóval, a többi résztvevővel, a
tanulási program fő témaköreivel. Képesek annak megfogalmazására,
hogy miért vesznek részt a képzésben, elfogadják a csoport
együttműködési szabályait. Képesek az IKT eszközük be- és
kikapcsolására, készenléti állapotba helyezésére, a készenléti
állapot elhagyására.
1. Bevezetés
A feladat célja az oktató bemutatkozása, a képzési program
bemutatása, továbbá, hogy a résztvevők megkapják és megismerjék a
SÚGÓ füzet szerepét, helyét a tanulási folyamatban.
SÚGÓ füzet fontossága:
A
SÚGÓ-t azért készítették, hogy megkönnyítsék Neked a képzési
programon való részvételt. Tartalmazza a képzési programmal, a
program oktatójával, a csoport tagjaival és nem utolsó sorban a
tananyaggal kapcsolatos információkat. A SÚGÓ-ba lefűzheted a
kapott munkalapokat, emlékeztetőket, feljegyezhet minden Neked
fontos dolgot, ami a képzési programon történik.
Minden
alkalommal hozd magaddal a SÚGÓ-dat!
2. Ismerjük meg egymást!
A feladat célja, hogy a csoport tagjai megismerjék egymást.
Mutatkozzunk be egyásnak!
Mi az, amit fontosnak tartok
magamról, hogy a többiek is tudjanak?
Ha van rá igény, illetve kellő idő, a SÚGÓ füzetbe a
résztvevők beírhatják egymás neveit.
3. Szerződéskötés
A feladat célja a képzés kereteinek közös meghatározása,
elfogadása.
A csoport egyezzen meg a program során
alkalmazandó közös szabályokról. Ezek lehetőleg rövid, közérthető
mondatok legyenek, pl.: késés az óráról, mobiltelefon használata,
névkitűző viselése, hangnem, tegeződés, a másik meghallgatása,
stb.
4. Ezért vagyok itt!
A feladat célja a tanulási motiváció és az IKT eszközökkel
szerzett eddigi tapasztalatok összegyűjtése, az egyéni tanulási
célok megfogalmazása.
1. részfeladat:
Tanulási motiváció és a korábbi tapasztalatok felmérése.
Mondj egy pár szót a tanulási szokásaidról!
Azért szeretek
tanulni, mert... vagy azért nem szeretek tanulni, mert...
Rögzítsd a megállapításaidat a kiosztott
IKER_1.1.4_SÚGÓ
munkalapra.
2. részfeladat:
A második
részfeladat célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek az IKER
önértékelő eszközzel, egyben képet kapjanak arról, hogy milyen
digitális kompetenciák tartoznak az 1. szinthez, mik azok ezek
közül, amiket a képzés során meg fognak szerezni. A digitális
világban való boldogulásnak különféle részterületei vannak és
lehetséges, hogy valaki egyes részterületeken egészen magas
szinten áll, míg másokon kevésbé előrehaladott.
IKER önértékelő példákkal
Az önértékelő táblázat öt oszlopa a digitális írástudás öt
részterületét jeleníti meg. Ez egy nemzetközi csoportosítás, az
egyik oszlop például kifejezetten arról szól, hogy biztonságosan
használjuk az eszközünket, míg a másik inkább arról, hogyan tudunk
másokkal kapcsolatot tartani. Ezen a tanfolyamon kifejezetten ezen
a szinten igyekszünk megerősíteni a kompetenciáinkat, de aki
belejön a tanulásba a későbbiekben - az IKER 1. szintű képzés
elvégzését követően - tovább haladhat (IKER 2. képzés -
február).
A képzés során nagyon sok mindennel fogunk
foglalkozni.
Keresd meg a fenti képen, hogy hol találhatók az alábbi
példák:
- meg fogjuk tudni nézni a várható időjárást, vagy a
hétvégi meccs eredményét
- fogunk küldeni néhány soros
e-mailt
- fogjuk használni a billentyűzetet, az egeret, vagy
az érintőképernyőt
- magabiztosan fogjuk működtetni a képzés
során használt eszközünket
- fogunk beszélni a gyanús
tartalmú levelekről is.
Sikerült-e mindet megtalálni, volt-e olyan oszlop, aminek egyik
példáját sem találtad meg?
Találtál-e esetleg a példák
között olyat, ami különösen érdekel téged?
3. részfeladat
A SÚGÓ munkalapodra
röviden írd fel a választ az
"Azt várom ettől a tanfolyamtól, hogy..."
kérdésre.
Fogalmazz meg legalább egy, számodra fontos, konkrét, a
digitális eszközökhöz kapcsolódó célt is!
5. Kezdjük az ismerkedést!
A feladat célja, hogy a résztvevők számára világossá váljanak az
egyes eszközök között lévő hasonlóságok és különbségek a
felhasználás gyakori formái szerint.
Segítségül hívjuk az
IKER_1.1.5_F
segédanyagban található, egyes eszköztípusokról készített
képeket.
Eszközök:
Válaszold meg, hogy mely tulajdonságok mely készülékeket
jellemzi?
- időnként tölteni kell
- nem lehet tölteni, mindig be
kell dugni a konnektorba
- a zsebemben is elfér
- két
kézzel fogva kényelmes tartani
- két kézzel tartani nehéz,
egy asztalra kell helyezni
- nagy mérete miatt egy asztalra
kell helyezni
- kényelmes rajta filmet nézni
-
kényelmes rajta zenét hallgatni utazás közben
- lehet vele
fényképezni
- bárhol fel tudnak hívni rajta
- könnyen
magammal vihetem
- lehet vele internetezni
-
érintőképernyője van
- lehet vele telefonálni
-
kényelmes rajta hosszú szövegeket írni
Fűzd le a kioszott
IKER_1.1.5_SÚGÓ
munkalapot!
6. Alapfunkciók használata
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerjék az általuk hozott,
vagy a rendelkezésükre bocsátott eszközök gombjainak funkcióit,
használatát, a beviteli módjait (billentyűzet, egér,
érintőképernyő).
1. részfeladat:
Először
szemrevételed az eszközöket!
Próbáld ki-bekapcsolni, illetve alvó állapotba helyezni az
eszközödet!
Megnézheted hozzá a kiosztott
IKER_1.1.6._SÚGÓ
munkalapodat.
Érdemes megemlíteni, hogy a különböző eszközök
különböző sebességgel kapcsolnak be. A PC-k és laptopok lassan
lesznek használatra készek, míg az okostelefonok és táblagépek
legtöbbször csak 'alszanak', így gyorsan használatba lehet őket
venni. A készenléti / alvó állapot arra jó, hogy az IKT eszköz
ilyenkor kevesebb áramot fogyaszt és - a kikapcsolt állapotban
lévő eszközhöz képest - gyorsabban vissza lehet kapcsolni, ha csak
újra szükség van rá.
Számítógépet használsz? Akkor a
kiosztott
IKER_1.1.6_F
munkalapot kell átnézned!
2. részfeladat:
A
billentyűzet minden eszközön megjelenik, ezért fontos, hogy a
legfontosabb billentyűket megismerd, magabiztosan kezeld. A
következő alkalmakon sokszor fogjuk használni a billentyűzetet és
az egeret / ujjmozdulatokat az érintő képernyőn.
Mondd el, hogy mire valók az alábbi billentyűk?
Enter, szóköz, Shift, törlés, kukac, AltGr, Ctrl, Esc, Caps
Lock, stb.
Ennek támogatására nézd meg az
IKER_1.1.6_SÚGÓ_PC+laptop
és az
IKER_1.1.6_SÚGÓ_okoseszköz
segédleteket.
7. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.1.7_SÚGÓ
segédletedet! Ezen fognak szerepelni a jegyzeteid a mai
alkalomról, valamint, hogy mit tanultál ma, mit viszel haza.
Otthoni feladat:
-
Keress az általad használt IKT eszközről valamilyen hirdetést,
pl. ingyenes hirdetési újságban, stb.!
-
Gyűjtsd össze, hogy mit írnak róla: például milyenek a
tulajdonságai, mire használható stb.! Akár ki is vághatod a
hirdetést, be is ragaszthatod az IKER_1.1.7_SÚGÓ segédletre és
be is karikázhatod a jellemzőket.
-
Jelöld meg, hogy melyik jellemző ismerős és melyik ismeretlen az
számodra!
8. Egyéni igényekhez igazodó kontaktóra
Az egyéni igényekhez igazodó kontaktóra célja az eltérő egyéni
haladású résztvevők segítése egyéni tanulási céljaiknak
elérésében, a lassabban haladó résztvevők számára ismétlésre,
gyakorlásra, felzárkózásra lehetőség biztosítása, az átlagos vagy
gyorsabb haladású résztvevők esetén az elmélyítés, a tanfolyam
anyagán túlmutató nehezebb feladatok egyéni megoldásának
segítése.
Ha korábban nem használtál egeret, akkor a Paint program segítségével gyakorold az egér bal és jobb gombjainak használatát!
2. óra - Az első lépések a használatban I.
Célja:
A digitális eszközökhöz kapcsolódó alapvető
fogalmak (pl. program, alkalmazás, ikon) megismerése és
használata.
A digitális eszközök alapvető funkcióinak önálló
használata.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni feladat
megoldását, esetleges nehézségeit.
Egy pár mondatban fogalmazd meg, hogy mikor és hogyan
találkoztál IKT eszközzel!
Találtál-e olyan sajátosságot,
tulajdonságot, amelyet már ismertél és melyek ezek?
Találtál-e
olyan sajátosságot, tulajdonságot, amelyet még nem ismertél és
melyek ezek?
2. Az eszközök alap-funkcióinak használata, gyakorlása.
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerjék a képzés során
használt digitális eszközük be és kikapcsolásának, alvó módba
helyezésének lépéseit.
Egy pár mondatban fogalmazd meg, hogy hogyan lehet:
-
bekapcsolni
- alvó módba hozni
- alvó módból
felébreszteni
- kikapcsolni az általad használt IKT
eszközt?
Nyugodtan használd hozzá az előző alkalommal kapott
1.1.6_SÚGÓdat!
3. Az IKT eszközre jellemző alapfogalmak megbeszélése
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerjék és megértsék az IKT
eszközökre jellemző alapfogalmakat.
Mi jut eszedbe azokról a szavakról, hogy:
- program
-
alkalmazás
- ikon
- futtatás/elindítás
-
program bezárása
Mit takarhatnak ezek a fogalmak?
-
hardver
- szoftver
- operációs rendszer
Miért
jó, hogy vannak ikonok?
Szemléltetésként nézzük meg az
IKER_1.2.3_F
munkalapot!
4. Szoftverek keresése, megnyitása, bezárása az IKT eszközön
A feladat célja, hogy a résztvevők magabiztossá váljanak a
különböző alkalmazások megnyitásában, bezárásban, ikonjuk, nevük
alapján azokat megtalálják.
1. részfeladat:
Keresd meg az alábbi alkalmazásokat a
laptopodon/számítógépeden:
Lomtár, számítógép, Internet Explorer, Hangrögzítő,
Jegyzettömb, Paint, WordPad, Távoli asztal kapcsolat, Windows
intéző, Opera böngésző, Google Chrome, Firefox, Safari
böngésző.
Amennyiben tableted/okostelefonod van, keresd meg a
következőket:
óra, üzenetek, naptár, beállítások, böngésző,
fényképezőgép, kamera, galéria, fényképek, témák, videók,
időjárás, riasztások, áruház, e-mail, FM rádió, Skype, számológép,
térképek, fotók, telefon, tárcsázó, jegyzet, hangrögzítő.
2. részfeladat:
Gondold végig, hogy könnyű volt-e megtalálni az
alkalmazásokat?
Segítettek-e az ikonok a szoftver
megtalálásában?
Mi tetszik az eszköz kezelésében?
5. A szoftverek felhasználási lehetőségei
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerjék az előző feladatban
is megnyitott alkalmazások alapvető felhasználási lehetőségeit,
illetve összekössék az alkalmazások neveit azok ikonjaival.
Válaszolj pár mondatban, hogy mire tudnád használni ezeket a
szoftvereket a mindennapokban?
Fűzd le a kiosztott
IKER_1.2.5_SÚGÓ_PC+laptop
munkalapot, ha PC-t vagy laptopot használsz!
Fűzd le a
kiosztott
IKER_1.2.5_SÚGÓ_okoseszköz
munkalapot, ha táblagépet vagy okostelefont használsz!
6. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.2.6_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
Kérdezd meg családtagodat, barátodat, ismerősödet, hogy az IKT
eszközén milyen programokat, alkalmazásokat szokott használni?
- Mit ábrázol és hogyan néz ki azok ikonja?
- Mire használja őket?
3. óra - Az első lépések a használatban II.
Célja:
Az IKT eszközök alapvető visszajelző
funkcióinak megismerése.
Az IKT eszközök alapvető funkcióinak
megismerése, önálló használata.
Az infokommunikációs eszközök
használatával kapcsolatos pozitív attitűd fejlesztése, nyitottság
a tudásuk további bővítésére.
Egyszerű, a matematikai
alapműveletek gyakorlását is segítő alkalmazások megismerése,
használatuk elsajátítása.
Azoknak a módoknak és a közöttük
lévő különbségeknek a megismerése és értelmezése, melyekkel az IKT
eszközök az internetre csatlakoztathatóak.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni feladat
megoldását, esetleges nehézségeit.
Egy pár mondatban fogalmazd meg, hogy miben fejlődtél?
Milyen
alkalmazások kerültek lejegyzetelésre?
2. Szoftverek megnyitása
A feladat célja az előző alkalommal elsajátított, az alkalmazások
megnyitásának és bezárásának felelevenítése.
Keresd meg az alábbi alkalmazásokat a
laptopodon/számítógépeden, nyisd meg és zárd be őket!
Lomtár, számítógép, Internet Explorer, Hangrögzítő,
Jegyzettömb, Paint, WordPad, Távoli asztal kapcsolat, Windows
intéző, Opera böngésző, Google Chrome, Firefox, Safari
böngésző.
Amennyiben tableted/okostelefonod van, keresd meg a
következőket, nyisd meg és zárd be őket!
óra, üzenetek, naptár, beállítások, böngésző,
fényképezőgép, kamera, galéria, fényképek, témák, videók,
időjárás, riasztások, áruház, e-mail, FM rádió, Skype, számológép,
térképek, fotók, telefon, tárcsázó, jegyzet, hangrögzítő.
Beszélj ezek ikonjairól is!
3. Életszerű feladatok az eszközök használatával
A feladat célja, hogy a résztvevők életszerű helyzetben kezdjenek
el használni egy nagyon egyszerű alkalmazást, amihez jó kiindulás
a számológép.
Hogyan szoktál kiszámolni dolgokat a mindennapi életben?
Például
hogy számolod ki, hogy mennyibe kerülne egy közös családi
kirándulás egy közeli állatkertbe?
Ehhez nyúj segítséget a kiosztott
IKER_1.3.3_F
munkalap kártyái.
Keresd meg és nyisd meg az IKT eszközödön a számológép
szoftvert és számold össze a segítségével, mennyibe kerülne
összesen a közös családi kirándulásod!
4. Mit jelez, hol jelez?
A feladat célja, hogy a résztvevőkben tudatosodjon, hogy az IKT
eszközeik jelzéseket adnak, amikre figyelniük kell.
A saját, vagy megismerni kívánt infokommunikációs eszközödön
milyen jelzésekkel, esetleg hibaüzenetekkel találkoztál
eddig?
Hol jelentek meg ezek?
Hogy/honnan jöttél rá,
mit szeretne velük tudatni az eszközöd?
Ehhez segítséget nyújt az
IKER_1.3.4_F
segédlet képei.
Kiegészítésként elmondható, hogy vannak az eszközöknek olyan
jelzései, amik megjelennek és nem hagynak továbblépni addig, amíg
nem kezdünk velük valamit. Más jelzések viszont csak megjelennek
és nekünk kell észrevenni, értelmezni, mit jelenthetnek.
5. Az eszköz jelzéseinek megismerése
A feladat célja, hogy rögzüljenek a résztvevőkben az eszközök
egyes jelzései, ezek jelentései.
Párosítsd össze az okostelefonod jelzésit a megfelelő
jelentésekkel!
Okoseszköz esetén az
IKER_1.3.5_SÚGÓ_okoseszköz
munkalap képei segítenek.
Párosítsd össze a számítógéped jelzéseit a megfelelő
jelentésekkel!
PC-s és laptopot esetén az
IKER_1.3.5_SÚGÓ_PC+laptop
munkalap képei segítenek.
6. Csatlakozás az internethez
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek az eszközök
internetre való kapcsolódásának különböző módjaival,
lehetőségével.
Mondd el, hogy van-e olyan eszközöd otthon, ami csatlakozik az
internethez?
Tudod-e, hogyan csatlakozik az internethez?
Tudsz-e
más módot, ahogy lehet csatlakozni az internethez?
7. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.3.7_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
Kérdezd meg családtagodat, barátodat, ismerősödet, hogy
szokott-e internethet csatlakozni?
- Ha igen, hogyan csatlakoznak az internethez?
- Miért szoktak felmenni az internetre?
8. Egyéni igényekhez igazodó kontaktóra
Az egyéni igényekhez igazodó kontaktóra célja az eltérő egyéni
haladású résztvevők segítése egyéni tanulási céljaiknak
elérésében, a lassabban haladó résztvevők számára ismétlésre,
gyakorlásra, felzárkózásra lehetőség biztosítása, az átlagos vagy
gyorsabb haladású résztvevők esetén az elmélyítés, a tanfolyam
anyagán túlmutató nehezebb feladatok egyéni megoldásának
segítése.
További párosítások láthatóak az alábbi
segédleteken:
Okoseszköz esetén az
IKER_1.3.8_F_okoseszköz
munkalap képei segítenek.
PC-s és laptopot esetén az
IKER_1.3.8_F_PC+laptop
munkalap képei segítenek.
4. óra - Az első létrehozott tartalmak
Célja:
Egyszerű tartalmak létrehozására alkalmas
programok megismerése, használata.
A biztonságos tárolás,
adatkezelés elemi szabályainak megismerése, használata.
Egyszerű
digitális tartalmak létrehozása, azok mentése, előhívása.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni feladat
megoldását, esetleges nehézségeit.
Az elmúlt alkalom óta mikor és hogyan találkoztál IKT
eszközzel?
Volt-e olyan személy az ismeretségi körödben,
akinek nincs olyan eszköze, amivel az internethez lehet
csatlakozni?
Melyik megoldást tartod számodra legjobbnak:
vezetékes csatakozás, vezeték nélkül csatlakozás (wifi), mobil
internettel való csatlakozás?
2. A keresett alkalmazások megmutatása, ikonok felismerése
A feladat célja, hogy a résztvevők átismételjék és gyakorolják az
alkalmazások megkeresését, megnyitását és bezárását.
Mutasd meg, hogy a legutóbbi alkalommal melyik alkalmazásokat
kerested meg az eszközödön, mi az ikonja, hogyan kell azt
elindítani és bezárni!
Bátran használd hozzá a SÚGÓdat!
3. Hangfelvételt készítő alkalmazás használata
A feladat célja, hogy a résztvevők életszerű helyzetben kezdjenek
el használni egy olyan rendkívül egyszerű, kevés lépést igénylő
alkalmazást, mellyel saját tartalom hozható létre. Ilyen a minden
eszköztípuson elérhető hangfelvétel készítő alkalmazás.
Hogyan készíthetsz hangfelvételt, hogyan lehet ezeket
elmenteni, visszahallgatni, törölni?
Segítségül hívhatod ehhez a kiosztott
IKER_1.4.3_SÚGÓ_PC+laptop
és az
IKER_1.4.3_SÚGÓ_okoseszköz
segédleteket.
Érdemes megemlíteni, hogy az okoseszközök
hangrögzítés alkalmazásainak többsége nem igényel külön mentést,
az eszköz ezt automatikusan elvégzi. Azt is fontos, hogy a törlés
ezeken az eszközökön végleges, az állomány nem állítható vissza
(nincs lomtár).
4. Egyszerű szöveg létrehozása, mentése, előhívása, törlése
A feladat célja, hogy a résztvevők a hangfelvételek készítése után
egyszerű szöveges tartalmakat is hozzanak létre, azokat mentsék,
töröljék.
Hogyan szoktad megjegyezni a tennivalóidat?
Ha hallasz egy
jó receptet, akkor hogyan jegyzed meg?
Ha bevásárló listát
kell készítened, azt hogyan jegyzed fel?
A kérdések lényege, hogy átgondoljad, hogy amikor adatok,
információk írásbeli rögzítésére van szükség a mindennapjaidban,
akkor azt hogyan szoktad megtenni.
Indítsd el a Jegyzettömb nevű alkalmazást a számítógépen és írj
bele pár sort, pl. a következő találkozások időpontjait!
Mentsd
el ezt a szöveges állományt, majd próbáld újra megnyitni!
5. Kapcsolódó kérdések tisztázása
A gyakorlat első részének célja, hogy az oktató egy önértékelő
részt biztosítson a résztvevőknek (mely területet mennyire
találták nehéznek, melyeknél érzik úgy, hogy több gyakorlásra van
szükségük). A gyakorlat második részének célja, hogy az oktató
aktív részvételével a résztvevők összegezzék a tapasztalataikat,
ennek során visszajelzést is kap az oktató az esetleges
nehézségekről.
Melyik feladat volt a könnyebb, melyik volt nehezebb?
Mire
tudnád használni ezeket az alkalmazásokat a mindennapokban?
Mikor
kell engedélyt kérnem attól, akinek a hangját felveszem?
6. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.4.6_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
Készíts hangfelvételt! A felvételeket mentsd el és nevezd el a
tartalma szerint!
-
Jegyzetelő alkalmazás segítségével készíts rövid bevásárló
listát vagy teendő listát! Mentsd el olyan névvel, ami a
tartalomra utal!
5. óra - Böngészés az interneten I.
Célja:
Az IKT eszköz egy előre telepített internet
böngészőjének megismerése és használata.
Az internet böngésző
alapvető funkcióit használva weboldalakon könnyen hozzáférhető
információk gyűjtése.
Egyszerű keresőszavak használatával
keresés indítása.
A keresések egyértelmű eredményei közül a
megfelelő kiválasztása.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni feladat
megoldását, esetleges nehézségeit.
Halgassuk meg az otthon készített hangfelvételeidet!
Ismertesd,
hogy milyen jegyzetőlő alkalmazással milyen bevásárló listát
készítettél!
2. Mire jó az internet, mire jó a böngésző?
A feladat célja, hogy a résztvevők megbeszéljék a böngésző
programokkal szerzett korábbi tapasztalataikat, az ikonok
azonosítása alapján képesek legyenek elindítani a böngésző lapot,
megismerjék annak alapvető funkcióit.
1. részfeladat:
Beszéljük át pár mondatban az alábbi kérdéseket!
Pár mondatban fogalmazd meg, hogy mire jó az internet?
Milyen
veszélyei vannak?
Mire jó a böngésző?
Mik a weboldal
címek?
A böngészők vizsgálatakor szembeötlőek azok különbségei
mind kinézetben mind funkciójukban.
2. részfeladat:
A kiosztott
IKER_1.5.2_SÚGÓ_PC+laptop
és
IKER_1.5.2_SÚGÓ_okoseszköz
munkalapok alapján azonosítsd be a böngészőprogramokat és
indítsd el azokat!
3. Hogy jutok el egy honlapra és mit találok ott?
A feladat célja, hogy a résztvevők begyakorolják az eszközük
böngészőjének elindítását, bezárását, honlapok megnyitását azok
címeinek begépelésével.
Írj be pár népszerű internetcímet a böngészőprogram
címsorába
(pl. origo.hu, idokep.hu, port.hu, stb.)
és látogasd meg azokat egyesével!
4. Keresés az interneten
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek az interneten
egyszerű keresőszavak mentén történő kereséssel.
A kereséshez
keresőket használunk, ezek közül a legnépszerűbbek a Google, a
Yahoo és a Bing. A keresést meg tudjuk kezdeni ezeknek a
honlapjáról, de akár közvetlenül a keresőszavaknak a böngésző
címsorába való begépelésével is elindulhatunk. Ha a keresőszavakat
nem jól választjuk meg, lehet, hogy nem találjuk meg, amit
keresünk.
Próbáld meg megtalálni a választ interneten az alábbi
kérdésekre:
- Mi lesz ma este a műsor az M1 csatornán?
- Mi a
kókuszgolyó receptje?
- Milyen időjárás lesz holnap?
-
Mi a prósza?
- Mi Bolívia fővárosa?
További kérdésekben
segítenek az
IKER_1.5.4_F
munkalap kérdései is.
5. Tapasztalatok megosztása
A feladat célja, hogy az oktató aktív részvételével a résztvevők
összegezzék a tapasztalataikat, ennek során visszajelzést is kap
az oktató az esetleges nehézségekről.
Volt-e olyan információ, amit nem vagy csak nehezen csikerült
megtalálni?
Mi segített abban, hogy az információkat
megtaláljad?
Mire fogod tudni használni a böngészőt a
mindennapokban?
6. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.5.6_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
A www.mindmegette.hu oldalon keresd meg a kedvenc ételed
receptjét!
-
Győződj meg róla, te is így készíted-e, így szereted-e ezt az
ételt!
7. Egyéni igényekhez igazodó kontaktóra
Az egyéni igényekhez igazodó kontaktóra célja az eltérő egyéni
haladású résztvevők segítése egyéni tanulási céljaiknak
elérésében, a lassabban haladó résztvevők számára ismétlésre,
gyakorlásra, felzárkózásra lehetőség biztosítása, az átlagos vagy
gyorsabb haladású résztvevők esetén az elmélyítés, a tanfolyam
anyagán túlmutató nehezebb feladatok egyéni megoldásának
segítése.
További alkalmazások kipróbálásában segítenek
az
IKER_1.5.7_F_PC+laptop
és
IKER_1.5.7_F_okoseszköz
munkalapok.
6. óra - Böngészés az interneten II.
Célja:
A böngészők használatának megerősítése, önálló
tanulás lehetőségeinek biztosítása, a weboldalakon elérhető
információk keresése, felhasználása, értékelése.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők amellett, hogy feldolgozzák az
otthoni feladat megoldását, esetleges nehézségeit, összegezzék a
képzés során szerzett eddigi tapasztalataikat.
Az eddig tanultakbl mi volt számodra a leghasznosabb?
Volt-e
olyan feladat, amely a képzés előtt nagy nehézséget okozott, de
azóta más könnyen megy?
Otthoni feladat kapcsán:
Megtaláltad-e a kedvenc ételed recepjét?
2. Választás a keresési találatok közül
A feladat célja, hogy a résztvevők elmélyítsék a böngészés és
kereséssel kapcsolatban tanultakat, magabiztosabbá, tudatosabbá
váljon a keresési találatok közül a választás.
Találd meg a választ interneten az alábbi kérdésekre:
- Meddig van nyitva ma a legközelebbi TESCO?
- Mi a
településeden található orvosi rendelő telefonszáma?
-
Mennyibe kerül egy diákbérlet Budapesten?
- Hol vannak
szakképzési centrumok?
- Mikor élt Mátyás király?
A
keresés eredményei között lehetnek olyan találatok, amik célzottan
egy szolgáltatáshoz visznek bennünket. Lehetnek fizetett
hirdetések is, amik nem feltétlenül a legjobb találatok, de
lehetnek képek is, ezt a keresőben be is állíthatjuk.
Ehhez
nyújt kis áttekintést az
IKER_1.6.2_SÚGÓ
segédlete.
3. Keresés weboldalak keresőivel
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerjék a weboldalak
beépített keresőinek használatát, megértsék a böngészőben és a
honlapon történő keresés közötti különbségeket.
1. részfeladat:
Az előző feladatban kölünböző, még ismeretlen honlapok
között kellett választani. Lehet azonban olyan kérdésünk, amiről
már eleve tudjuk, hogy melyik honlapon fogunk, vagy szeretnénk
választ találni. Ilyenkor megspórolhatjuk azt az időt, amit a
böngészőben való kereséssel töltenénk és rögtön azt a honlapot
nyitjuk meg és használjuk annak beépített keresőjét.
- Hogy készül a búbos karaj?alábbi kérdésekre a választ
mely alábbi weboldalakon találod meg a válaszokat?
- Hogy készül a búbos karaj?
- Hol tudok akciós
belépőjegy szolgáltatást vásárolni?
- Hol tudok venni
horgászbotot?
- Milyen hozzávalók kellenek a
palacsintatésztához?
- Hol tudom megvenni a kávékiöntőt?
-
Hol tudok masszázsszoláltatást vásárolni?
www.aprosef.hu
www.arukereso.hu
www.bonuszbrigad.hu
www.jofogas.hu
További
példákat mutat nekünk az
IKER_1.6.3_F
munkalap.
2. részfeladat:
Mondd el a tapasztalatidat a fenti honlapokkal kapcsolatban!
Könnyen
megtaláltad a keresett kifejezést?
4. Mire figyeljünk a böngészés során?
A feladat célja, hogy a résztvevők tudatosabban böngésszenek az
interneten, felmérve azt, hogy mikre kell figyelemmel lenniük.
A kiosztott
IKER_1.6.4_SÚGÓ
segédletet használva gyűjtsd össze, hogyha el kellene magyarázni
az ismerősödnek, hogy mire figyeljenek oda a böngészés során,
mire hívnád fel a figyelmét?
Általánosan megállapítható, hogy figyelnünk kell arra, hogy
az információk ne legyenek elavultak. Az olvasottakat mindig
fentartásokkal kezeljük, legyen bennünk egy egészséges
bizalmatlanság az olvasottakkal szemben. Csak megbízható helyről
vásároljunk, figyeljünk oda, hogy ne utaljunk előre, győződjünk
meg róla, hogy az eladó birtokában van az árunak.
5. Tájékozódás a honlapok menüjében
A feladat célja, hogy a résztvevők megtaláljanak a weboldalakon
olyan információkat is, melyek az oldal különböző részein
található menükből érhetőek el.
Különböző honlapokon az
információk nem mindig közvetlenül a kezdőlapon érhetőek el.
Gyakran előfordul, hogy a honlap kevésbé szem előtt lévő részein,
vagy menüiben kell keresgélni, nem beszélve a reklámokról és
arról, hogy sokszor az oldalsávon, fej- és lábrészre is
kerülhetnek menüpontok.
A kiosztott
IKER_1.6.5_F
munkalap alapján válassz egy megkereshető információt és keresd
meg!
6. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.6.6_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
Gyűjtsd össze, hogy barátod, ismerősöd mely weboldalakat és
miért szokta meglátogatni!
7. óra - Elektronikus levelezés I.
Célja:
E-mail cím létrehozása a biztonságos jelszavak
és megfelelő felhasználói nevek megválasztásával.
Elektronikus
levelezés egyszerű funkcióinak használata.
Az elektronikus
kommunikáció legalapvetőbb szabályainak megismerése és betartása
(Netikett).
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni feladat
megoldását, esetleges nehézségeit.
Mondd el a tapasztalataidat a barátoktól, ismerősöktől
összegyűjtött weboldalakról!
Bontsd témakörökre a
weboldalakat!
2. A keresés gyakorlása
A feladat célja, hogy a résztvevők gyakorolják a keresők
használatát, magabiztosabbá váljanak ezeknek a feladatoknak a
megoldásában.
Találd meg a választ interneten az alábbi kérdésekre:
- Mikor indul busz a településedről a legközelebbi
megyeszékhelyre?
- Keresd meg a Nyíregyházi állatkert
oldalán, mennyibe kerülnek a jegyek.
- Keress olyan
weboldalt, ami szavakat angolról magyarra fordít!
- Keress
olyan weboldalt, ahol eladó autókat hirdetnek!
- Keress
londoni olimpiával kapcsolatos honlapokat!
- Keresd meg, hogy
a dijnet.hu weboldalán, milyen szolgáltatásokat vehet igénybe!
A
kiosztott
IKER_1.7.6_SÚGÓ
segédletre jegyezd fel a számodra érdekes
találatokat/weboldalakat!
3. Biztonságos jelszavak, elektronikus levelezés
A feladat célja, hogy a résztvevők az e-mail cím elkészítésekor
képesek legyenek megfelelő felhasználói nevet és biztonságos
jelszót választani a jelszóbiztonsággal kapcsolatos alapvető
ismeretek birtokában.
1. részfeladat:
Mit gondolsz mi az elektronikus levél?
Mire jó nekem, ha
van e-mail címem?
Bárki megnézheti a leveleimet?
Hol
vannak a leveleim, hol tudjuk megnézni azokat?
2. részfeladat:
Gondold végig az alábbi
kérdéseket:
Kinek lehet küldeni e-mailt és ki küldhet nekünk?
Milyen
egy jó e-mail cím?
Milyen a jó jelszó, hogy tudjuk
megjegyezni?
Támogatásul használd az
IKER_1.7.3_F
munkalapot!
3. részfeladat:
Nagyon könnyen
kitalálhaunk jelszavakat, de nem biztos, hogy biztonságos lesz.
Hogyan módosítanád a meglévő jelszavadat, hogy biztonságossá
tedd?
Milyen 'trükköket' lehetne bevetni egy biztonságos
jelszó létrehozásához?
4. E-mail cím készítése
A feladat célja, hogy a résztvevők elkészítsék e-mail címüket.
Hozzunk
létre neked egy e-mail címet! A későbbi feladatok könnyebb
megoldása érdekében a Google szolgáltatását célszerű igénybe
venni.
5. E-mail fogadása, küldése és a Netikett alapvető szabályai
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerkedjenek a
levelezőrendszerük felületével, képessé váljanak a leveleik
elolvasására, megválaszolására, új levelek elküldésére.
1. részfeladat:
Küldj nekem egy e-mailt, amelyben megírod az e-mail
címedet!
A levél szövegezésénél tartsuk szem előtt, hogy a hivatalos
elektronikus levelezés sem különbözik a kézzel írt levelektől
abban, hogy szükséges a címzettet megszólítani, a levelet lezárni
és aláírásunkkal ellátni. Azoban az ismerősöknek, legközelebbi
barátainknak, családtagjainknak nem fontos ilyen szigorú
struktúrában küldenünk a leveleinket.
2. részfeladat:
Ebben a feladatban válaszlevelet küldök a te leveledre.
Fontos, hogy felismerd egyfelől azt, hogy új e-mailed érkezett,
másfelől, hogy ki a levél feladója.
Miután megkaptad az üzenetemet, küldj néhány szavas
válaszlevelet, amelyben megköszönöd az e-mailt!
Emlékeztetőként töltsd ki az
IKER_1.7.6_SÚGÓ
munkalap megfelelő részeit (Elektronikus levelezés)!
6. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.7.6_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
A következő alkalomig gyűjtsd össze barátaid, ismerőseid,
munkatársaid e-mail címét és add meg nekik az tiéd.
7. Egyéni igényekhez igazodó kontaktóra
Az egyéni igényekhez igazodó kontaktóra célja az eltérő egyéni
haladású résztvevők segítése egyéni tanulási céljaiknak
elérésében, a lassabban haladó résztvevők számára ismétlésre,
gyakorlásra, felzárkózásra lehetőség biztosítása, az átlagos vagy
gyorsabb haladású résztvevők esetén az elmélyítés, a tanfolyam
anyagán túlmutató nehezebb feladatok egyéni megoldásának
segítése.
Gondolkodj el azon, hogy milyen weboldalak esetében szükséges
mindenképpen biztonságos jelszavakat választani!
Milyen
megoldásokkal tudjuk biztosítani, hogy ne ugyanazt a biztonságos
jelszót használjuk minden felületen?
8. óra - Elektronikus levelezés II.
Célja:
Elektronikus levelezés bővített, de egyszerű
funkcióinak használata.
Elérhetőségek kezelése az IKT
eszközön.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni
feladatot.
Röviden számolj be róla, hogy hány e-mail címet sikerült
összegyűjtened?
Ezeket az e-mail címeket használni is fogjuk a
későbbiekben.
2. A levelezés használatának gyakorlása
A feladat célja az e-mail küldése és a válasz funkció gyakorlása,
a továbbítás funkció megismerése. A résztvevők képessé válnak az
e-mail mezőinek helyes kitöltésére, a szituációnak megfelelő
tartalmú levelek megfogalmazására a netikett alapvető szabályai
szerint. Megkülönböztetik az olvasott és olvasatlan e-maileket,
tisztában vannak az e-mailek további felhasználásának
lehetőségével.
1. részfeladat:
Nyisd meg a böngészőprogramodban a levelezésedet!
Hivatalos
levelet imitálva (helyes megszólítás, elköszönés) küldj egy
e-mailt a csoport többi tagjának úgy, hogy mindenki küldjön és
kapjon levelet!
Jelezd benne, hogy szeretnél tőlük egy
terméket vásárolni!
Ha kaptál levelet, akkor összegezd a tapasztalataidat,
hogy:
- Honnan láttad, hogy új e-mail érkezett?
- Hogyan
tudod elolvasni a levelet?
- Milyen gyorsan érkezett meg a
levelünk?
- Mit írunk a tárgy mezőbe?
- Milyen
megszólítást használunk?
- Hogyan köszönünk el?
2. részfeladat:
Hivatalos levél formájában válaszolj a beérkezett levelekre és
valamilyen képtelen kitalált okra hivatkozva írd meg, hogy a
kért terméket nem tudod elküldeni.
Miben más ilyenkor az e-mail ahhoz képest, mint amikor mi
kezdünk el levelet írni?
Ha nem látszik az az üzenet, amire
válaszolni szeretnénk, hogy lehet ezt előcsalni?
Hol látom,
hogy ami levél érkezett, az válaszlevél?
Hol látom, hogy én a
levelemet mikor küldtem el?
Mi látható még rólam a
levélből?
3. részfeladat
Továbbítsd a leveledet nekem!
Tegyél egy olyan próbát is,
hogy az e-mail címemet direkt helytelenül írod be, és kapj egy
értesítést erről!
Nyisd meg a hibaüzenetet!
Gondolkozz el az alábbi kérdéseken:
- Tudjuk-e
befolyásolni, hogy a levelünket a másik fél hogyan használja
fel?
- Mire kell figyelnünk, amikor levelet írunk valakinek,
akiben nem bízunk meg teljes mértékben?
- Honnan tudjuk, hogy
a levelünk nem ért célba?
- Honnan tudjuk, hogy mi volt a
hiba?
3. Az elektronikus levelezés haszna
A feladat célja, hogy a résztvevőkben pozitív attitűd alakuljon ki
az elektronikus levelezés felhasználhatóságával kapcsolatban,
annak helyét meglássák a mindennapi kapcsolattartás formái
között.
Miért írnál e-mailt egy barátodnak, mit beszélnél meg vele
e-mailben?
Kérdezték-e tőled korábban valamilyen
szolgáltatónál (például vízmű), hogy mi az e-mail címed?
Milyen
tartalmú e-mailt akarhat nekünk a szolgáltató küldeni?
Valamint hol látható, hogy nem csak én kaptam levelet,
hanem mások is vannak a címzettek között?
Mennyire kell
gondot fordítani a személyes adatok körültekintő kezelésére (pl.
születési idő, hely bankszámlaszám, PIN kód, vallás stb.)
levelezéskor?
Hogyan figyeljünk a reklám levelekre, spamekre,
internetes csalásokra (pl. nigériai csalás), amikor jellemzően
ismeretlen az eredeti feladó, hozzánk is csak továbbítva érkezik?
4. A linkek, beágyazott üzenetküldés, e-mail küldés-fogadás
A feladat célja, hogy a résztvevők célzottan tudjanak honlapokon
elérhetőségeket keresni, értsék az e-mail és a beépített
üzenetküldő szolgáltatások közötti hasonlóságokat és
különbségeket.
Keresd fel a településed honlapját és nézd meg, hogy milyen
e-mail címen lehet kapcsolatba lépni a saját településed
önkormányzatával!
Amennyiben csak beágyazott üzenetküldő
szolgáltatás érhető el, akkor annyit írj vissza, hogy „az
oldalon”.
5. Névjegyek
A feladat célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a
kapcsolataikat az eszközük, vagy az e-mail szolgáltatójuk
névjegyzékében elmenteni, szerkeszteni.
Hogyan szoktad megjegyezni mások telefonszámát, címét, vagy más
elérhetőségeit? Használtad-e erre a célra esetleg a
számítógépedet, okoseszközödet?
Nézzük végig a címtár és telefonkönyv funkciókat, milyen
adatokat tudunk rögzíteni. Segítségül hívhatjuk a kiosztott
IKER_1.8.5_SÚGÓ_PC+laptop
és
IKER_1.8.5_SÚGÓ_okoseszköz
segédleteket.
Rögzítsd új névjegyként azokat az ismerőseidet, akiknek az
e-mail címét megkaptad és az otthoni munka során az
IKER_1.7.6_SÚGÓ
munkalapon rögzítetted!
Ha okoseszközt használsz és a telefonszámuk már benne van,
akkor a létező névjegyet módosítsad! További gyakorlásként
rögzítheted az e-mail címemet és más résztvevők elérhetőségeit is!
6. Az egység zárása
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.8.6_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
Hamarosan egy e-mailt fogsz tőlem kapni, amelyben valamilyen
információt fogok kérni tőled. A feladatod megkeresni az
interneten a kért információt és átküldeni azt nekem a következő
alkalomig.
9. óra - Hanghívásra alkalmas alkalmazások
Célja:
Az infokommunikációs eszközök felhasználása
verbális kommunikációra.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni feladat
megoldását, esetleges nehézségeit.
Okozott-e problémát az általam küldött információ kérése?
2. Válasz mindenkinek és másolat küldése funkciók
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerjék az e-mail több
címzettnek való küldésének lehetőségét, gyakorolják ennek
használatát a Netikett alapvető szabályainak
figyelembevételével.
1. részfeladat:
Nyisd meg a levelező felületet és küldj egy e-mailt legalább
két csoporttársadnak, ők legyenek a címzettek. Figyelj arra,
hogy mindenki küldjön és kapjon e-mailt!
Az e-mailben jelezzétek egymásnak, hogy készen álltok a
közös munkára. A levelet másolatban küldjétek meg nekem.
A
feladathoz segítségül hívhatjuk az
IKER_1.9.2_SÚGÓ_PC+laptop
és
IKER_1.9.2_SÚGÓ_okoseszköz
munkalapok megfelelő oldalait.
2. részfeladat:
Ezúttal a 'válasz mindenkinek' funkció használatával küldj
választ a levelemre!
A gomb megnyomását követően vizsgáld meg, hogy az elküldendő
levél miben tér el az eddigiekhez képest?
3. Hanghívásra alkalmas alkalmazások
A feladat célja, hogy a résztvevők megismerjék az ingyenes
hanghívásra szolgáló alkalmazásokat, képesek legyenek azokat
összehasonlítani és a számukra legmegfelelőbbet kiválasztani.
Az
alábbi 3 link érkezett levélben.
https://www.viber.com/hu/faq
http://www.skype.com/hu/features/
https://support.google.com/hangouts/answer/2944865?hl=hu
Ezek linkek és rákattintással megnyílnak, de ezt csak akkor
tegyük, ha biztosak vagyunk benne, hogy akitől jött, tényleg
nekünk küldte és rákattintani biztonságos.
1. részfeladat:
Az alábbi szempontok szerint hasonlísd össze a
szolgáltatásokat:
- Kell-e valamelyiken fizetni a hanghívásokért, ha az
eszközünk csatlakozik az internethez?
- Mikor kerül pénzbe a
hívás?
- Melyikkel lehet szöveges üzenetet küldeni?
-
Milyen eszközökön lehet ezeket használni?
- Melyiknek a
használatához szükséges fiókkal rendelkezünk már?
- Melyik
alkalmazás köt össze minket más felhasználókkal a telefonszámunkon
keresztül?
2. részfeladat:
Tapasztalatok
megbeszélése.
Nagyon különbözőek-e ezek az alkalmazások?
Milyen
élethelyzetekben jön jól ezeknek az alkalmazásoknak a
használata?
A három közül melyik érdekelné őket legjobban?
4. Skype fiók
A feladat célja, hogy a résztvevők Skype fiókot hozzanak létre.
Hozz létre egy Skype fiókot!
A létrehozáskor fontos a
gondosan megválasztott, vállalható Skype azonosító, a
biztonságos jelszó.
A csillaggal nem jelölt adatok kitöltése nem kötelező
(opcionális).
A nyilvános helyen használt eszközökből a Skype
használata után ki kell lépni, hogy ne férhessen más hozzá a te
Skype fiókodhoz.
A fiók létrehozatalát követően lépj ki a fiókodból és az
alkalmazásból is!
5. Partnerfelvétel, hívásindítás és -fogadás, üzenetküldés
A feladat célja, hogy a résztvevők képesek legyenek az eszközükön
hanghívást indítani és fogadni, üzenetet küldeni és a beérkező
üzeneteket elolvasni.
1. részfeladat:
Vedd fel az ismerőseidet partnernek a Skype
alkalmazásban!
A feladat elvégzésének támogatására és a jegyzetelés
lehetőségének megadására felhasználhatod a kiosztott az
IKER_1.9.5_SÚGÓ_Skype_PC+laptop
és az
IKER_1.9.5_SÚGÓ_Skype_okoseszköz
SÚGÓ oldalakat. A partner keresésekor a Skype azonosítót add meg,
ha tudod, ne a nevet, mert különben nagyon sok találatot ad a
keresés.
Próbáld ki a hanghívás és videóhívás indítását és fogadását a
Skype alkalmazásban!
Próbáld ki a hanghívás indítását és fogadását
okostelefonodon!
Ebben segít az
IKER_1.9.5_SÚGÓ_Telefonkönyv_okoseszköz
munkalap.
2. részfeladat:
Küldj szöveges üzenetet Skype alkalmazáson keresztül!
Küldj és fogadj szöveges üzeneteket az okostelefonodon!
Ehhez
segítségül hívhatod az
IKER_1.9.5_SÚGÓ_Telefonkönyv_okoseszköz
munkalapot!
6. Az egység zárása!
A feladat célja az otthoni feladat kiadása, közös értelmezése,
illetve az, hogy a résztvevők lehetőséget és egy kis időt kapjanak
a SÚGÓ füzetbe való jegyzetelésre.
Töltsd ki egyénileg az
IKER_1.9.6_SÚGÓ
segédletet, egészítsd ki ennek a munkalapnak a jegyzeteit és fűzd
le! Valamint erre a munkalapra rögzítsd az otthoni feladat
válaszait is!
Otthoni feladat:
-
A következő alkalomig vedd fel ismerősnek családtagjaidat,
barátaidat, ismerőseidet, akik rendelkeznek Skype fiókkal,
illetve akinek nincs, de szeretnének vele ingyen beszélni,
segítsed a regisztrációban!
-
Bonyolíts le beszélgetéseket a Skype segítségével, írj másnak
üzeneteket az alkalmazás használatával.
7. Egyéni igényekhez igazodó kontaktóra
Az egyéni igényekhez igazodó kontaktóra célja az eltérő egyéni
haladású résztvevők segítése egyéni tanulási céljaiknak
elérésében, a lassabban haladó résztvevők számára ismétlésre,
gyakorlásra, felzárkózásra lehetőség biztosítása, az átlagos vagy
gyorsabb haladású résztvevők esetén az elmélyítés, a tanfolyam
anyagán túlmutató nehezebb feladatok egyéni megoldásának
segítése.
Az előző (8.) képzési alkalomhoz kapcsolódóan gyakorold az
IKER_1.9.7_F1_PC+laptop, az
IKER_1.9.7_F1_okoseszköz,
IKER_1.9.7_F2_PC+laptop, illetve az
IKER_1.9.7_F2_okoseszköz
munkalapon megjelölteket!
10. óra - Gyakorlunk, gyakorlunk, gyakorlunk
Célja:
Az elsajátított ismeretek gyakorlása.
Záró feladatmegoldás.
A képzési programra, a saját fejlődésre való visszajelzés
adása.
1. Ráhangolódás
A feladat célja, hogy a résztvevők feldolgozzák az otthoni feladat
megoldását, esetleges nehézségeit.
Sikerült-e a Skype segítségével új ismerősöket felvenni?
2. Az elsajátított ismeretek gyakorlása
Ezen az alkalmon már új dolgokat nem veszünk, az eddig megismert
dolgokat gyakoroljuk, Neked most már különösen sokat kell önállóan
dolgozni.
1. részfeladat:
Keress az időszaknak megfelelő, közelgő ünnephez kapcsolódó
(Karácsony, születésnapok, névnapok) ajándék ötleteket
családtagodnak, barátodnak egy internetes áruházban (pl.
arukereso.hu)!
Használd a termékek megtalálásához az
oldalon lévő keresőt, illetve a weboldalak menüpontjait is!
Ha
kiválasztottál egy, vagy több ajándék ötletet, írj másnak baráti
levelet, amiben megírod, melyik terméket választottad ki.
2. részfeladat:
Egyéni munkában keresd meg a település, vagy a megyeszékhely
könyvtárának honlapját!
Keress az oldalon egy olyan e-mail
címet, amin kapcsolatba tudnál lépni a könyvtárral. Írd meg
nekem hivatalos levél formájában a könyvtár e-mail címét!
A
levél tárgya legyen 'a könyvtár e-mail címe'.
3. Gyakorlati feladat-megoldás
A feladat célja, hogy a résztvevők gyakorlati feladatmegoldással
teljesítsék a képzés kimeneti követelményeit.
A következő
feladatsort önállóan kell megoldani, de a SÚGÓ használatára
lehetőség van.
4. Képzés zárása
A feladat célja, hogy a résztvevők kitöltsék a tanulási naplót, az
elégedettségi kérdőívet, továbbá felmérjék az egyéni
haladásukat.
Mondj egy összegző gondolatot a tanulási programoddal
kapcsolatban!
Lapozz vissza az
IKER_1.1.4_SÚGÓ
munkalaphoz hogy láthasd, hogy értékeltél, honnan indultál!
Segítségül
szolgálnak az alábbi mondatkezdetek:
- Úgy jöttem ide,
hogy…
- Úgy megyek el erről a programról, hogy…
- Azt
tanultam meg ezen a programon, hogy…
- Az változott meg
bennem a program hatására, hogy…
- Az tetszett a legjobban,
hogy…
- Nem nagyon kedveltem, hogy…
Ezután töltsd ki az
IKER_1_ALAP
kérdőívet!
Tovább lapozva az
IKER - önértékelő példákkal
dokumentumban, a 2. szint példáit megnézve azt láthatjuk, hogy egy
2. szintű képzéseken mit sajátíthatunk el.
Gratulálunk a képzés sikeres elvégzéséhez!