Iskolánk 1952-től működik Petőfi Sándor Általános Iskolaként. Jogelődeinknek tekinthetjük az évszázados és jó hírű Nagykőrösi Református Gimnázium alsó évfolyamait, s a mai "Petőfihez" ennél szervesebben kapcsolható református fiú polgári iskolát is.
1945-től I.sz. Református, majd az államosítást követően I.sz. Állami Általános Iskolaként működtünk. 1948-ban intézményünkbe beolvadt az Arany János Általános Iskola és az egyesüléssel létrejött a Nagykőrösi Központi Állami Általános Iskola. 1982-ben az iskolával közös igazgatás alá kerül az általános iskolai diákotthon. Ebben az évben vettük birtokba a Vadas u. 2. szám alatti új, korszerű iskolaépületet is.
A Petőfi Sándor Általános Iskola és Diákotthon nagyságrendjénél, általános és sajátos pedagógiai szolgáltatásainál fogva, alap- és kiegészítő funkcióinak eredményes ellátása következményeként a város meghatározó alapfokú oktatási intézménye.
Teljesen osztott, első évfolyamtól ének-zene, az ötödik évfolyamtól angol, német, a hatodik évfolyamtól informatika emelt szintű, integrált oktatást is folytató, egyműszakos munkarendben dolgozó, napközis és diákotthonos ellátást is biztosító önkormányzati fenntartású, önálló gazdálkodású intézmény.
Beiskolázási körzetünk magába foglalja a városközpont egy részét, a város legnagyobb lakótelepét, külső kerületei egy részét, sőt diákotthonunk révén a külterületi tanyavilágot is. Az utóbbi években nőtt a gyermekvédelmi szempontú, szociális indíttatású diákotthoni elhelyezések aránya. Mindez szociokulturális szempontból heterogén, speciális pedagógiai bánásmódot igénylő tanulói összetételt eredményez.
Az iskola a város legnépesebb alapfokú nevelési-oktatási intézménye. A beiskolázási mutatók tükrében az iskola vonzereje továbbra erős.
Az átlagos osztálylétszám 24-25 fő/osztály. A tanulók 45%-a napközis, mintegy 5%-a diákotthonos ellátásban részesül. (Diákotthonos ellátásban részesül még más iskolából további 15-20 tanuló.)
A tanulók 60-62%-a veszi igénybe az iskolai étkezést.
A tanulók közel 100%-a eredményesen tesz eleget tanulmányi kötelezettségeinek a tankötelezettség időtartama alatt. Az iskola tanulmányi eredményessége jó rendű, magatartási átlaga 4,5, szorgalmi átlaga szintén jó rendű. A tanulók döntő többsége tiszteli a rendet, a fegyelmet, igényli a következetes követelmény-támasztást mind a munkához, tanuláshoz való viszony, mind a fegyelem területén.
Általános iskolai tanulmányait befejezve minden tanköteles tanuló folytatja tanulmányait valamelyik típusú középiskolában. Végzett tanulóink 55-60%-a szakközépiskolában, 20-25%-a gimnáziumban, míg 20-25%-a szakmunkásképzőben tanul tovább. A „petőfis” tanulók középiskolai pályafutása, helytállása – a visszajelzések szerint – kedvező, eredményes.
Az iskolában széleskörű, sokszínű tanórán kívüli tevékenységrendszer, foglalkoztatási lehetőség működik. A napközis és diákotthonos szervezeti keretek között is, de önálló formában is jelentős mértékű felzárkóztató, korrepetáló foglalkozásra van lehetőség, melynek keretében 200-250 tanulóval foglalkozunk személyre szólóan is.
A képességfejlesztés, tehetséggondozás érdekében gazdag szakköri kínálatból választhatnak a tanulók. A tanulólétszám 30-35%-a vesz részt szakköri foglalkozáson, míg sportfoglalkoztatásban mintegy 30%-uk részesül.
Közel 100 tanuló vesz részt zeneiskolai oktatásban, jelentős arányban iskolánkban kihelyezett képzésben.
Az iskola hatékonyan él az ún. „egyéni foglalkoztatás” időkeretével és lehetőségével is.
A tanulók nagy számban és sikeresen vesznek részt tanulmányi, kulturális, sport- és egyéb versenyeken, szemléken.
A gyermek- és ifjúságvédelmi feladatokat súlyának, fontosságának megfelelően kezeli az iskola. Önálló gyermek- és ifjúságvédelmi felelős vezetésével szervezi a megelőző, védő, óvó intézkedéseket, a gondozó tevékenységeket.
Az új szervezeti struktúrában működő diákönkormányzat munkájában nőtt a tanulói kezdeményezőkészség, az öntevékenység, programjaik az életkori sajátosságokat tükrözik. Különös gonddal ápolják az iskola hagyományait, a névadó emlékét.
Az iskola pedagógus álláshelyeinek száma 48. Egy-egy könyvtáros és gyermekvédelmi felelős és 2 gyermekfelügyelő segíti a nevelő-oktató munkát. Egyéb beosztású dolgozók száma 30. A pedagógusok száma, az ellátandó feladatokkal arányban álló, szükséges és elégséges mértékű. A nevelőtestületre jellemző a stabilitás, az önképzés, a továbbképzés iránti igény és szükséglet. A nevelőtestület szakmai felkészültsége alapos és jó.
Az együttműködés általános gondjait leszámítva az iskola kapcsolata a különböző nevelési tényezőkkel, partnerekkel jó, döntő többségében a nevelő-oktató munkát segítő. Különösen igaz ez a szülők közösségére, mellyel kapcsolatunk bizalmon alapul.
A közművelődési intézmények nyújtotta lehetőségekkel a pedagógiai szükségszerűség és hasznosság alapján él az iskola, sőt második funkciójának megvalósításában együtt is működik azokkal. Az iskola részt kér és vállal a város, az iskolakörzet közművelődési, sport és egyéb feladataiból is.
A középiskolákkal való kapcsolatunk mind tartalmi vonatkozásban, mind egyéb érintkező területen együttműködő.
„Gyermekeinkért - Iskolánkért” névvel alapítvány működik az iskolában, mely a Szülői Közösséggel együtt anyagilag is segíti a nevelő-oktató munkát.